Hovorí sa, že šikovní obchodníci dokážu predať chladničky aj Eskimákom, údené mäso vegetariánom, konferenčné stoly stolárom či ponorné čerpadlá ľuďom, čo nemajú ani studňu. Spoznáte ich aj podľa toho, že majú ohromný dar reči a vedia sa vynájsť v každej situácii. Možno by ste medzi nich chceli patriť aj vy. V tom prípade máme pre vás pár užitočných tipov.
- Dôvera
Tá je základom každého vzťahu a v plnej miere to platí aj pre vzťahy medzi predajcom a kupujúcim. Nezveličujte, nepreháňajte, vyvarujte sa poloprávd a klamstiev. Buďte vždy ústretoví, ochotní a hlavne priateľskí. Kupujúci musí mať pocit, že ste na jeho strane, že mu chcete pomôcť. Dôležité sú pritom nielen slová, ale každé gesto, každý detail. Aby vám veril.
- Profesionalita
Nemusíte byť odborníkom na všetko, ale je nevyhnutné, aby ste vedeli, čo predávate. Kupujúci musí byť presvedčený o tom, že sa vyznáte. Pokojne používajte odbornú terminológiu, aby ste pôsobili fundovane. Hneď ju však „preložte“ do ľudskej reči, aby vám klient rozumel. Dôležité je uvádzať názorné príklady z praxe, ktoré si vie kupujúci ľahšie predstaviť.
- Sebavedomie
Nesmiete pôsobiť zakríknuto ani neisto. Dobrý predajca ide vždy odhodlane za svojím cieľom. Ale pozor. Nezamieňajte si sebavedomie s aroganciou. Povýšenecký prístup len kazí obchody. Kupujúcemu treba mnohé veci vysvetliť, ale nikdy mu nesmiete dať najavo, že sa v problematike nevyzná. Sebavedomý predajca usmerňuje, ale neprikazuje.
- Otvorenosť
Samozrejme, predávaný produkt musíte vedieť aj kvetnato opísať, akoby ste mu robili reklamu. Lacné triky, typické pre takzvaných šmejdov, nechajte bokom. Radšej otvorene hovorte aj o prípadných nedostatkoch či rizikách, hlavne sa nesnažte nič zatajiť či prekrútiť. Jednorazovo by ste svoj produkt možno predali, ale druhýkrát by sa k vám už zákazník nevrátil.
- Lojalita
Nezabúdajte, že najlepší zákazník je verný zákazník. Predať niekomu svoj produkt iba raz zase až také umenie nie je. Oveľa ťažšie je vybudovať si s kupujúcimi dlhodobý vzťah. Okrem dôvery je najlepšou cestou odmeňovanie. Neváhajte a dajte mu za opakované nákupy zľavu, bonusový produkt alebo iné výhody. Niekedy stačí aj pochvala či kompliment. Držíme vám palce!